Hon vill få fler att sitta på golvet

Innovatör: Sofie Otto
Innovation: Golvstolen FloorFred

I många svenska hushåll är golvsittandet inte en naturlig del av vardagen. Detta vill Sofie Otto ändra på. Hon brinner nämligen för att inspirera fler att sitta på golvet.

Sofies första barn kom tidigare än väntat. Närmare bestämt åtta veckor för tidigt. Förlossningen blev turbulent och behovet av närhet och anknytning till sin förstfödde var ett faktum. Som nybliven mamma blev Sofie alltmer intresserad av anknytningsteori och på vilket sätt närvaro spelar en central roll i barns utveckling.

- Efter ett samtal med barnpsykologen Birgitta Knutsdotter Olofsson fick jag med mig det fina citatet det är på golvet magin sker. Det är där man ska möta barnet, berättar Sofie.

Efter att Sofie blev tvåbarnsmamma blev det tydligt hur barnens behov tedde sig olika, men att den gemensamma nämnaren trots allt var närhet. Det fanns också en tydlig skillnad om Sofie satt i soffan eller på golvet.

- Det blev mer inkluderande och harmoniskt att vara på golvet.

Insikten blev startskottet i innovationsskapandet. Sofie ville hitta en ergonomisk lösning som gjorde det möjligt att sitta på golvet en längre stund och ville skapa en produkt som varken kompromissade på design eller hållbarhet. Till hjälp hade Sofie en innovationsrådgivare som i sin tur tipsade henne om ett start up-program som visade sig vara en viktig nyckel i innovationsresan.

Materialval och målgrupper

Ett gediget researcharbete kring materialval och tekniska detaljer påbörjades, där både estetik såväl som ergonomi var väsentliga aspekter under processens gång.

- I början la jag mycket tid på research i form av förstudier om golvbeteende. Jag kontaktade en ergonom och textildesigner och utgick ifrån vad jag upplevde som problem och vilken typ av produkt jag saknade på marknaden.

Minimalistisk, design, hållbar och komfort blev några av ledorden. Golvstolen skulle både fungera som en inredningsdetalj likväl vara en funktionell möbel. Materialvalet skulle vara av hög kvalité och dessutom vara lättskött.

- Huvudkollektionen är i återvunnen ull, vilket både är slittåligt och hygieniskt. Dessutom går materialet att tvätta i tvättmaskin om olyckan är framme.

Trots att Sofie själv ser behovet av produkten hos småbarnsföräldrar är användningsområdena för stolen flertaliga. Förskolor, offentliga miljöer som t.ex. väntrum för BVC och yogastudios är några av målgrupperna.

Positiv utveckling på marknaden

Trots att det finns andra golvstolar på marknaden, svarade ingen av dessa på Sofies krav för en hållbar designad möbel. Sofie förklarar hur lokalproduktion och hållbarhet borde vara en hygienfaktor för företag idag, liksom en del av varumärkesbyggandet. Med sina många år i reklam- och kommunikationsbranschen betonar hon värdet av varumärket.

Hon har dock noterat en förflyttning på marknaden. Idag ställer kunder högre krav, gör mer medvetna val och prioriterar hållbarhet framför pris.

- Det finns väldigt många hållbara barnprodukter på marknaden, om man bemödar sig att leta lite.

Trots att golvstolen inte är en etablerade möbel i Sverige än är Sofies förhoppning att fler kommer inse magin som uppstår vid förflyttningen ner till golvet. På så vis är FloorFred mer än bara en ergonomisk golvstol, det är ett möjliggörande till en positiv förändring i vardagen.

 

Sofies tips till andra innovatörer:

   Prata med likasinnade och inspireras! Var nyfiken och ställ frågor. Framgångsrika entreprenörer är ofta behjälpliga och välvilliga att hjälpa andra, så knyt kontakter.

 Det är lätt att känna sig ensam i processen. Då är det viktigt att komma ihåg att det ofta finns bra support och inspiration, med värdefull erfarenhet och kunskap, inte sällan i ditt närmaste nätverk.

Innovatör: Sofie Otto
Innovation: Golvstolen FloorFred

I många svenska hushåll är golvsittandet inte en naturlig del av vardagen. Detta vill Sofie Otto ändra på. Hon brinner nämligen för att inspirera fler att sitta på golvet.

Sofies första barn kom tidigare än väntat. Närmare bestämt åtta veckor för tidigt. Förlossningen blev turbulent och behovet av närhet och anknytning till sin förstfödde var ett faktum. Som nybliven mamma blev Sofie alltmer intresserad av anknytningsteori och på vilket sätt närvaro spelar en central roll i barns utveckling.

- Efter ett samtal med barnpsykologen Birgitta Knutsdotter Olofsson fick jag med mig det fina citatet det är på golvet magin sker. Det är där man ska möta barnet, berättar Sofie.

Efter att Sofie blev tvåbarnsmamma blev det tydligt hur barnens behov tedde sig olika, men att den gemensamma nämnaren trots allt var närhet. Det fanns också en tydlig skillnad om Sofie satt i soffan eller på golvet.

- Det blev mer inkluderande och harmoniskt att vara på golvet.

Insikten blev startskottet i innovationsskapandet. Sofie ville hitta en ergonomisk lösning som gjorde det möjligt att sitta på golvet en längre stund och ville skapa en produkt som varken kompromissade på design eller hållbarhet. Till hjälp hade Sofie en innovationsrådgivare som i sin tur tipsade henne om ett start up-program som visade sig vara en viktig nyckel i innovationsresan.

Materialval och målgrupper

Ett gediget researcharbete kring materialval och tekniska detaljer påbörjades, där både estetik såväl som ergonomi var väsentliga aspekter under processens gång.

- I början la jag mycket tid på research i form av förstudier om golvbeteende. Jag kontaktade en ergonom och textildesigner och utgick ifrån vad jag upplevde som problem och vilken typ av produkt jag saknade på marknaden.

Minimalistisk, design, hållbar och komfort blev några av ledorden. Golvstolen skulle både fungera som en inredningsdetalj likväl vara en funktionell möbel. Materialvalet skulle vara av hög kvalité och dessutom vara lättskött.

- Huvudkollektionen är i återvunnen ull, vilket både är slittåligt och hygieniskt. Dessutom går materialet att tvätta i tvättmaskin om olyckan är framme.

Trots att Sofie själv ser behovet av produkten hos småbarnsföräldrar är användningsområdena för stolen flertaliga. Förskolor, offentliga miljöer som t.ex. väntrum för BVC och yogastudios är några av målgrupperna.

Positiv utveckling på marknaden

Trots att det finns andra golvstolar på marknaden, svarade ingen av dessa på Sofies krav för en hållbar designad möbel. Sofie förklarar hur lokalproduktion och hållbarhet borde vara en hygienfaktor för företag idag, liksom en del av varumärkesbyggandet. Med sina många år i reklam- och kommunikationsbranschen betonar hon värdet av varumärket.

Hon har dock noterat en förflyttning på marknaden. Idag ställer kunder högre krav, gör mer medvetna val och prioriterar hållbarhet framför pris.

- Det finns väldigt många hållbara barnprodukter på marknaden, om man bemödar sig att leta lite.

Trots att golvstolen inte är en etablerade möbel i Sverige än är Sofies förhoppning att fler kommer inse magin som uppstår vid förflyttningen ner till golvet. På så vis är FloorFred mer än bara en ergonomisk golvstol, det är ett möjliggörande till en positiv förändring i vardagen.

 

Sofies tips till andra innovatörer:

   Prata med likasinnade och inspireras! Var nyfiken och ställ frågor. Framgångsrika entreprenörer är ofta behjälpliga och välvilliga att hjälpa andra, så knyt kontakter.

 Det är lätt att känna sig ensam i processen. Då är det viktigt att komma ihåg att det ofta finns bra support och inspiration, med värdefull erfarenhet och kunskap, inte sällan i ditt närmaste nätverk.


Omnämnda produkter

Sofie Otto Sofie Otto
Golvstol FloorFred Golvstol FloorFred
Sitt bekvämt på golvet med barnen
1990 kr
KöpInfo

Se fler inlägg

Christian Jonasson
Christian Jonasson
Nicoline Kinch
Nicoline Kinch
Olov Mattsson
Olov Mattsson
Elin & Magnus Holmgren
Elin & Magnus Holmgren
Jouni & Raimo Kautto
Jouni & Raimo Kautto
Jennie Josefsson
Jennie Josefsson
Logga in
Välj land