Månadens innovatör: Andreas Magnusson
Månadens innovation: Takräcke Northrack
Andreas Magnusson är månadens innovatör och hans innovation är till för dig som inte vill montera en takbox, men som samtidigt vill frakta saker på biltaket. Andreas jobbar som marknadschef men på kvällar och helger lägger han sin lediga tid på sin innovation, takräcket Northrack.
Andreas är uppväxt i Eskilstuna men idag bor han i Stockholm. Hans intresse för marknadsföring och grafisk formgivning började redan under hans tidiga år i restaurangbranschen där han fick sköta annonseringen. Lite senare tog Andreas kurser inom både programmering, affärsekonomi och projektledning, vilket har gjort att han kunnat arbetat både med grafisk formgivning, ansvarat för nya produkter, byggt upp hemsidor och gått in som delägare för en stor e-handelssida. Idag är han marknadschef och sysslar med sitt företag Northrack på kvällar och helger.
–Det går åt en del tid men jag har en bra distributionspartner i Ystad som sköter det mesta.
Även om Andreas menar att han lagt över stora delar av ansvaret på sin distributör önskar han få mer tid till sin innovation.
–Northrack är tänkt för personer som inte vill ha ett takräcke men som titt som tätt behöver ett.
Andreas fortsätter och menar att han inte vill montera ett fastmonterat takräcke på sin bil men att han ändå behöver ett takräcke med jämna mellanrum.
–När jag tar vändor till större varuhus är takräcket perfekt att fästa på bilens tak och få hem allt säkert.
Andreas berättar också att takräcket är perfekt för hyrbilar och att under vinterhalvåret kunna frakta sina skidor och snowboard med. För att sedan på sommaren kunna frakta möbler, kanoter och långa saker som inte annars går in i bilen.
Northrack säljs för att sedan köpas tillbaka
2016 är takräcket redo att lanseras men då börjar Andreas andra projekt att ta fart. Förutom takräcket driver han under denna period en online butik för rabatterade märkesklockor. Takräcket hamnade i skymundan och såldes till följd av detta.
–Tyvärr var det en dålig affär. Men för drygt ett och halvt år sedan kunde jag köpa tillbaka produkterna och varumärket. Jag hade nu mer tid och kan ge det engagemang som innovationen förtjänar.
Andreas berättar hur han ångrade sitt beslut om att sälja Northrack verksamheten.
–Det ligger mig varmt om hjärtat och jag är glad att ha det tillbaka.
Vidareutvecklade innovationen och förbättrade dess kvalité
Andreas menar att likande produkter har funnits tidigare för surfbrädor, framför allt i länder där vindsurfing är stor.
–Jag hittade produkten och dess leverantör på nätet från en hemsida i Asien. Men jag tyckte att rubbet var dåligt och att den brast i kvalitén.
Andreas bestämde sig då för att göra en vidareutveckling av detta och göra om produkten med högkvalitativa material.
–Jag ville bort från plastkänslan och göra så att produkten var säker och höll hög standard.
Idag passar det mjuka takräcket de flesta bilmodeller och takklossarna är lika enkla att montera som de är att ta loss och flytta till en annan bil. Klossarna läggs mot bilens tak och spänns åt med de slitstarka remmarna genom bilens dörrar och undertak. Varje kloss har nio förstärkta säkerhetsöglor där du kan trä igenom spännremmen för att fästa godset.
–I somras genomgick takräcket ett så kallat City Crash test. Det är ett krocktest som de stora internationella tillverkarna av bland annat takboxar och takräcken genomgår.
Testet utfördes på Research Institute of Sweden, RISE, där Northrack blev dokumenterat godkänd.
”En vanlig uppfattning är att många killgissar och tror att takräcket ska repa taket. Men det stämmer inte”
Andreas når ut till sina kunder på samma sätt som många andra företag, via influencer marketing. Där personer får testa takräcket och visar upp dess funktion på sociala medier.
–Hittills har jag bara fått positiva hejarop där.
Men Andreas berättar också om vanliga frågor han får och om folks spekulationer.
–En vanlig uppfattning är att många killgissar och tror att takräcket ska repa taket. Men det stämmer inte.
Takräcket lastar en maxvikt på 30 kilo beroende på vad bilens tag klarar av. Dessutom följer det med en mikrofiberduk för att torka av taket där klossen ska ligga.
–Klossarna är tillverkade av EPE-skum och undersidan har RubberTek gummi. Vilket gör att klossarna inte glider eller repar taket.
Nya innovativa till bilen är på gång
För att lyckas som innovatör tror Andreas på att försöka hålla nere kostnaderna, växa sakta men säkert och våga testa sig fram. Andreas avslöjar att han just nu testar olika prototyper för ett hundtäcke att ha i bagageutrymmet.
–Det är spännande att ta fram nya produkter. Men det roligaste är när ordet sprider sig och bekanta köper. Det blir som en snöbollseffekt.