En blomstrande innovation
”Det tar ett tag att knäcka koden. Och när jag satt där och tittade på eleverna så började min hjärna gå igång.”
Det var just denna balansakt som fick Christian att fundera över vad det egentligen är som utgör en blombukett och om det skulle vara möjligt att förenkla själva bindningen. Han såg framför sig två diskar med hål i för att guida och hålla stjälkarna i den önskade formationen. Men hur skulle diskarna plockas bort utan att buketten förlorade formen? Kanske skulle det fungera med isdiskar som smälter bort, eller näringsdiskar som löses upp vid kontakt med vatten. Men ingen av idéerna var särskilt övertygande. Visionen fanns där, men den var inte glasklar. Och det skulle dröja nästan två hela decennier innan den tog form.
En idé tar rot
Så en dag föll bitarna på plats – en sommardag då solen sken som den bara gör på skånska landsbygden, och grannen, en ingenjör, blev på sätt och vis den oväntade pusselbiten som satte allt på plats. Grannen var sugen på att dyka ner i något nytt och utmanande, och undrade därför i förbigående om Christian hade något åt honom att klura på. Christian hade förstås precis rätt gåta för tillfället, och berättade om idén han ruvat på i nästan 20 år. Med en snusdosa i handen illustrerade Christian hur blomstjälkarna kunde föras in i hållaren och genom att vrida dosans delar mot varandra skulle buketten formas av sig själv. Och det var just när han skissade upp funktionen som ögonblicket av klarhet inträffade. Diskarna som han tidigare sett som ett provisoriskt stöd, var kärnan i hela designen. De skulle varken smälta eller lösas upp; de skulle bli en del av buketten.Trots Christians ansträngningar att få sin idé tillverkad på hemmaplan, uteblev responsen från svenska tillverkningsföretag. Av tio tillfrågade återkom inte en enda med svar. Det var först när han vände sig till den globala marknaden via marknadsplatsen Alibaba som saker började röra på sig. Där tog utbytet av designskisser och idéer direkt fart, och snart hade han en första riktig prototyp – nära den önskade storleken, men med en burkigare form.
”Anpassningen av designen till blommors mångfald var hela tiden en utmaning. Med blommor som varierar så enormt i stjälktjocklek, behövde hålen anpassas för att enkelt nypa åt stjälkar i olika storlekar. Det är anledningen till att Hanataba består av tio större hål och nio mindre, med en expanderbar silikondisk på undersidan för att omfamna tunnare stjälkar och extra grönska.”
Parallellt med att prototypen tog form sökte Christian efter liknande produkter, övertygad om att någon måste ha tänkt på samma idé tidigare. Men till sin förvåning hittade han ingenting liknande. Hanataba är den första i sitt slag – helt unik i sitt sätt att vrida och binda buketter, varpå frågan om patent dök upp. Kostnaderna var avskräckande, särskilt med tanke på osäkerheten kring efterfrågan. Designpatent och varumärkesskydd var billigare alternativ, men erbjöd samtidigt inget globalt skydd. Och Christian var väl medveten om den dubbla verkligheten av innovationernas värld – där framgång ofta följs av imitation. Men han lät sig inte avskräckas. Han visste att ett starkt varumärke kunde ge det försprång som behövs när efterföljarna börjar dyka upp.
Från frö till knopp till blommande framgång
Hanatabas idé landade först i en bransch känd för sina rötter snarare än sina skott. Blomsterbranschen håller nämligen hårt på traditionerna, och när Hanataba visades upp för kollegor och branschkunniga var reaktionen avmätt. Varför skulle en florist behöva en sådan här? Och om den inte var avsedd för florister, skulle den då ersätta floristen?Denna skepsis var dock inte nog för att hejda Hanatabas framfart, och trots en blygsam monteryta på sex kvadratmeter blev Formex-debuten en omedelbar succé. Inför mässan publicerade Christian en produktfilm i en Facebook-grupp för florister runtom i Sverige. Och det behövdes inte mer än fem minuter innan de fick ett första livstecken – Karl Fredrik från Österlen, en populär profil i blomstersverige, såg genast potentialen och erbjöd sig bli en av varumärkets första återförsäljare och ambassadörer. Tack vare produktfilmens spridning strömmade besökarna snart till montern, och Hanataba lyckades säkra omkring 70 återförsäljare. Och därifrån har det minst sagt tuffat på, med expansion från Sverige till våra nordiska grannar, Europa, och därifrån till resten av världen. Och det på några enstaka år. Idag utgör USA den största marknaden och Hanataba fortsätter att bryta ny mark med samarbeten i Asien.
Christian och Jennys resa visar på äventyret som följer av att våga, och i att trotsa de första frostnätterna till förmån för en plats under solen. Med framgången för Hanataba ser paret fram emot att fortsätta på den innovativa banan och håller redan nu på att utveckla nya idéer. De håller detaljerna nära hjärtat men lovar att fortsätta förnya och förbättra vårt sätt att både interagera med och uppskatta blommor.
Tips till andra innovatörer
En bra idé är inte alltid en bra idé utifrån ett affärsperspektiv. Affärsvärdet ligger ofta i att lyckas identifiera de problem som folk inte visste existerade. Precis så är det med Hanataba.”Det tar ett tag att knäcka koden. Och när jag satt där och tittade på eleverna så började min hjärna gå igång.”
Det var just denna balansakt som fick Christian att fundera över vad det egentligen är som utgör en blombukett och om det skulle vara möjligt att förenkla själva bindningen. Han såg framför sig två diskar med hål i för att guida och hålla stjälkarna i den önskade formationen. Men hur skulle diskarna plockas bort utan att buketten förlorade formen? Kanske skulle det fungera med isdiskar som smälter bort, eller näringsdiskar som löses upp vid kontakt med vatten. Men ingen av idéerna var särskilt övertygande. Visionen fanns där, men den var inte glasklar. Och det skulle dröja nästan två hela decennier innan den tog form.
En idé tar rot
Så en dag föll bitarna på plats – en sommardag då solen sken som den bara gör på skånska landsbygden, och grannen, en ingenjör, blev på sätt och vis den oväntade pusselbiten som satte allt på plats. Grannen var sugen på att dyka ner i något nytt och utmanande, och undrade därför i förbigående om Christian hade något åt honom att klura på. Christian hade förstås precis rätt gåta för tillfället, och berättade om idén han ruvat på i nästan 20 år. Med en snusdosa i handen illustrerade Christian hur blomstjälkarna kunde föras in i hållaren och genom att vrida dosans delar mot varandra skulle buketten formas av sig själv. Och det var just när han skissade upp funktionen som ögonblicket av klarhet inträffade. Diskarna som han tidigare sett som ett provisoriskt stöd, var kärnan i hela designen. De skulle varken smälta eller lösas upp; de skulle bli en del av buketten.Trots Christians ansträngningar att få sin idé tillverkad på hemmaplan, uteblev responsen från svenska tillverkningsföretag. Av tio tillfrågade återkom inte en enda med svar. Det var först när han vände sig till den globala marknaden via marknadsplatsen Alibaba som saker började röra på sig. Där tog utbytet av designskisser och idéer direkt fart, och snart hade han en första riktig prototyp – nära den önskade storleken, men med en burkigare form.
”Anpassningen av designen till blommors mångfald var hela tiden en utmaning. Med blommor som varierar så enormt i stjälktjocklek, behövde hålen anpassas för att enkelt nypa åt stjälkar i olika storlekar. Det är anledningen till att Hanataba består av tio större hål och nio mindre, med en expanderbar silikondisk på undersidan för att omfamna tunnare stjälkar och extra grönska.”
Parallellt med att prototypen tog form sökte Christian efter liknande produkter, övertygad om att någon måste ha tänkt på samma idé tidigare. Men till sin förvåning hittade han ingenting liknande. Hanataba är den första i sitt slag – helt unik i sitt sätt att vrida och binda buketter, varpå frågan om patent dök upp. Kostnaderna var avskräckande, särskilt med tanke på osäkerheten kring efterfrågan. Designpatent och varumärkesskydd var billigare alternativ, men erbjöd samtidigt inget globalt skydd. Och Christian var väl medveten om den dubbla verkligheten av innovationernas värld – där framgång ofta följs av imitation. Men han lät sig inte avskräckas. Han visste att ett starkt varumärke kunde ge det försprång som behövs när efterföljarna börjar dyka upp.
Från frö till knopp till blommande framgång
Hanatabas idé landade först i en bransch känd för sina rötter snarare än sina skott. Blomsterbranschen håller nämligen hårt på traditionerna, och när Hanataba visades upp för kollegor och branschkunniga var reaktionen avmätt. Varför skulle en florist behöva en sådan här? Och om den inte var avsedd för florister, skulle den då ersätta floristen?Denna skepsis var dock inte nog för att hejda Hanatabas framfart, och trots en blygsam monteryta på sex kvadratmeter blev Formex-debuten en omedelbar succé. Inför mässan publicerade Christian en produktfilm i en Facebook-grupp för florister runtom i Sverige. Och det behövdes inte mer än fem minuter innan de fick ett första livstecken – Karl Fredrik från Österlen, en populär profil i blomstersverige, såg genast potentialen och erbjöd sig bli en av varumärkets första återförsäljare och ambassadörer. Tack vare produktfilmens spridning strömmade besökarna snart till montern, och Hanataba lyckades säkra omkring 70 återförsäljare. Och därifrån har det minst sagt tuffat på, med expansion från Sverige till våra nordiska grannar, Europa, och därifrån till resten av världen. Och det på några enstaka år. Idag utgör USA den största marknaden och Hanataba fortsätter att bryta ny mark med samarbeten i Asien.
Christian och Jennys resa visar på äventyret som följer av att våga, och i att trotsa de första frostnätterna till förmån för en plats under solen. Med framgången för Hanataba ser paret fram emot att fortsätta på den innovativa banan och håller redan nu håller på att utveckla nya idéer. De håller detaljerna nära hjärtat men lovar att fortsätta förnya och förbättra vårt sätt att både interagera med och uppskatta blommor.