Därför är det viktigt att bli ifrågasatt under sin process
Innovatör: Jennie Josefsson
Innovation: Knivmagnet
En funktionell, lättanvänd och pigg inredningsdetalj. Så beskriver Jennie Josefsson knivmagneten i silikon. Magneten, som är en stilren formgiven puck med självhäftande baksida, är ett praktiskt hjälpmedel som håller knivar eller andra magnetiska föremål på plats i köket. Idag ägnar sig Jennie inte bara åt sitt företagande, utan även att ge tillbaka till andra entreprenörer som delar liknande erfarenheter som henne.
2004 grundade Jennie Josefsson och Fredrik Kågefors KG DESIGN, med primärt fokus på funktionella och stilrena produkter tillverkade i silikon. Trots att uppstarten av företaget snart är över tjugo år sen, minns Jennie de första åren som positiva och utvecklande.
- Det var jätteroligt att starta eget. Jag tror också det är himla tur att man inte vet allting från början som man måste lära sig. Då hade jag nog blivit avskräckt och överväldigad, skrattar Jennie.
Förutom en positiv inställning till företagande var även Fredrik och Jennies olika egenskaper ett vinnande koncept. Jennie beskriver sig själv som kreativ och verklighetsförankrad och Fredrik som klurig och lösningsorienterad.
- Även om vi inte hade någon som kunde vägleda oss, så hade vi varandra. Och vi gjorde det hela tiden med glädje och strävade alltid efter förbättring.
Framtagande av knivmagneten
Idéen till knivmagneten kommer ursprungligen från en konversation som Jennie överhörde i en köksbutik. Samtalet handlade om hur personen i fråga letade efter en produkt att hänga upp kniven på, utan att behöva borra i köket. Där och då började tankarna flöda. Jennie och Fredrik bestämde sig för att utforska silikon och insåg snabbt de många fördelarna med materialet.En av utmaningarna under framtagandet av knivmagneten var att hitta både en magnet och en dubbelhäftande tejp som var starka nog att hålla upp en genomsnittlig kökskniv. Det var såklart viktigt att magnetfunktionen i produkten skulle vara central, och att produkten skulle upplevas som lättanvänd. Efter några veckor av experimenterade tog knivmagneten sin färdiga form.
Insikter under årens gång
Idag har Jennie en annan arbetssituation än vad hon hade 2009 när knivmagneten färdigställdes. Hon konstaterar att hon trivs bra i den roll hon har nu, där hon delvis arbetar som inredningskonsult och även hjälper andra entreprenörer som också arbetar med silikon men som är i ett tidigare skede i karriären.
- Det är viktigt att bli ifrågasatt under sin process och inte bara omge sig med ja-sägare. Det är också roligt för mig att kunna ge tillbaka. Jag får ta del av den energin som en ny entreprenör har, men slipper den känslomässiga berg- och dalbanan som det innebär att vara ny i branschen.
Efter många år som företagare tar Jennie med sig några väsentliga nycklar och insikter som hon har lärt sig under resans gång och som även har gett henne riktning framåt.
Jennies råd till andra innovatörer:
Be om hjälp! Det är alltid en bra idé att nyttja människor i sin närhet, men kom ihåg att det också finns extern hjälp att få.
Se till att ha övergripande ekonomiska kunskaper.
Omge dig med människor som vågar ifrågasätta din idé.
Innovatör: Jennie Josefsson
Innovation: Knivmagnet
En funktionell, lättanvänd och pigg inredningsdetalj. Så beskriver Jennie Josefsson knivmagneten i silikon. Magneten, som är en stilren formgiven puck med självhäftande baksida, är ett praktiskt hjälpmedel som håller knivar eller andra magnetiska föremål på plats i köket. Idag ägnar sig Jennie inte bara åt sitt företagande, utan även att ge tillbaka till andra entreprenörer som delar liknande erfarenheter som henne.
2004 grundade Jennie Josefsson och Fredrik Kågefors KG DESIGN, med primärt fokus på funktionella och stilrena produkter tillverkade i silikon. Trots att uppstarten av företaget snart är över tjugo år sen, minns Jennie de första åren som positiva och utvecklande.
- Det var jätteroligt att starta eget. Jag tror också det är himla tur att man inte vet allting från början som man måste lära sig. Då hade jag nog blivit avskräckt och överväldigad, skrattar Jennie.
Förutom en positiv inställning till företagande var även Fredrik och Jennies olika egenskaper ett vinnande koncept. Jennie beskriver sig själv som kreativ och verklighetsförankrad och Fredrik som klurig och lösningsorienterad.
- Även om vi inte hade någon som kunde vägleda oss, så hade vi varandra. Och vi gjorde det hela tiden med glädje och strävade alltid efter förbättring.
Framtagande av knivmagneten
Idéen till knivmagneten kommer ursprungligen från en konversation som Jennie överhörde i en köksbutik. Samtalet handlade om hur personen i fråga letade efter en produkt att hänga upp kniven på, utan att behöva borra i köket. Där och då började tankarna flöda. Jennie och Fredrik bestämde sig för att utforska silikon och insåg snabbt de många fördelarna med materialet.En av utmaningarna under framtagandet av knivmagneten var att hitta både en magnet och en dubbelhäftande tejp som var starka nog att hålla upp en genomsnittlig kökskniv. Det var såklart viktigt att magnetfunktionen i produkten skulle vara central, och att produkten skulle upplevas som lättanvänd. Efter några veckor av experimenterade tog knivmagneten sin färdiga form.
Insikter under årens gång
Idag har Jennie en annan arbetssituation än vad hon hade 2009 när knivmagneten färdigställdes. Hon konstaterar att hon trivs bra i den roll hon har nu, där hon delvis arbetar som inredningskonsult och även hjälper andra entreprenörer som också arbetar med silikon men som är i ett tidigare skede i karriären.
- Det är viktigt att bli ifrågasatt under sin process och inte bara omge sig med ja-sägare. Det är också roligt för mig att kunna ge tillbaka. Jag får ta del av den energin som en ny entreprenör har, men slipper den känslomässiga berg- och dalbanan som det innebär att vara ny i branschen.
Efter många år som företagare tar Jennie med sig några väsentliga nycklar och insikter som hon har lärt sig under resans gång och som även har gett henne riktning framåt.
Jennies råd till andra innovatörer:
Be om hjälp! Det är alltid en bra idé att nyttja människor i sin närhet, men kom ihåg att det också finns extern hjälp att få.
Se till att ha övergripande ekonomiska kunskaper.
Omge dig med människor som vågar ifrågasätta din idé.