Du måste våga tro på din idé
Innovatör: Jouni Kautto & Raimo Kautto
Innovation: Brelock, lock med smörkniv
Ibland kan de enklaste av lösningar var de mest slagkraftiga. Jouni och Raimo Kautto är bryllingarna från Eskilstuna som tillsammans tagit fram innovationen brelock. Produkten firar snart 10 år i SmartaSakers sortiment och har under tiden kommit att bli en omtyckt bästsäljare.
Allting började när Jouni sprang på sin avlägsna släkting Raimo av en slump i den lokala second hand-butiken. Det oväntade mötet blev ett kärt återseende och Raimo kunde ta tillfället i akt att berätta om en idé han fått på sistone.
- Raimo får ofta många idéer så det snurrar i huvudet på honom. På så vis är vi en bra match. Han börjar springa och sen tar jag över stafettpinnen, berättar Jouni.
Raimos idé må ha varit enkel, men skulle snart få stort genomslag, såväl nationellt som internationellt. Idéen byggde på frustrationen han kände över antalet smörknivar som användes på daglig basis. Han insåg att problemet enkelt kunde åtgärdas med ett lock kombinerat med en integrerad smörkniv som kunde återanvändas gång efter gång. Locket skulle också vara möjligt att variera i utformning, för att passa olika sorters smörpaket.
- Vi frågade väldigt få personer vad de tyckte om produkten. Inte heller gjorde vi några marknadsundersökningar. Delvis var vi nog rädda vad folk skulle tycka men vi ville inte heller att någon annan skulle sno vår idé.
Från prototyp till färdig produkt
Utöver att producera brelock driver Jouni också det egna företaget Unik Racing, där han ägnar sig åt tillverkning av egna produkter som till exempel bil- och motorcykelsdelar. Den erfarenheten var särskilt tacksam att ha med sig in i innovationsskapandet, framför allt de praktiska kunskaperna som varit avgörande under produktionen av produkten. Jouni förklarar hur det troligtvis finns massvis med människor där ute som sitter på bra lösningar men som saknar verktygen för att förverkliga sina idéer.-Om jag inte hade erfarenheten med Unik Racing hade jag troligtvis inte vågat satsa, erkänner Jouni.
Det tog ungefär 9 månader från den initiala idéen till att produkten var helt färdigställd. Många år har gått sedan brelock var ny på marknaden och i skrivande stund har produkten sålts i fler än 300 000 exemplar. Jouni är extra stolt över att både produkt och förpackning produceras lokalt i Eskilstuna.
- Det är häftigt att två gubbar kan få en idé som kan resultera i något stort.
Både Jouni och Raimo använder brelock dagligen och fastställer att produkten än idag håller vad den lovar.
Jounis tips till andra innovatörer:
Var öppen för olika typer av samarbeten och samarbetspartners.Våga satsa på din idé! Om du tror på produkten själv är den förmodligen värd att utforska.
Innovatör: Jouni Kautto & Raimo Kautto
Innovation: Brelock, lock med smörkniv
Ibland kan de enklaste av lösningar var de mest slagkraftiga. Jouni och Raimo Kautto är bryllingarna från Eskilstuna som tillsammans tagit fram innovationen brelock. Produkten firar snart 10 år i SmartaSakers sortiment och har under tiden kommit att bli en omtyckt bästsäljare.
Allting började när Jouni sprang på sin avlägsna släkting Raimo av en slump i den lokala second hand-butiken. Det oväntade mötet blev ett kärt återseende och Raimo kunde ta tillfället i akt att berätta om en idé han fått på sistone.
- Raimo får ofta många idéer så det snurrar i huvudet på honom. På så vis är vi en bra match. Han börjar springa och sen tar jag över stafettpinnen, berättar Jouni.
Raimos idé må ha varit enkel, men skulle snart få stort genomslag, såväl nationellt som internationellt. Idéen byggde på frustrationen han kände över antalet smörknivar som användes på daglig basis. Han insåg att problemet enkelt kunde åtgärdas med ett lock kombinerat med en integrerad smörkniv som kunde återanvändas gång efter gång. Locket skulle också vara möjligt att variera i utformning, för att passa olika sorters smörpaket.
- Vi frågade väldigt få personer vad de tyckte om produkten. Inte heller gjorde vi några marknadsundersökningar. Delvis var vi nog rädda vad folk skulle tycka men vi ville inte heller att någon annan skulle sno vår idé.
Från prototyp till färdig produkt
Utöver att producera brelock driver Jouni också det egna företaget Unik Racing, där han ägnar sig åt tillverkning av egna produkter som till exempel bil- och motorcykelsdelar. Den erfarenheten var särskilt tacksam att ha med sig in i innovationsskapandet, framför allt de praktiska kunskaperna som varit avgörande under produktionen av produkten. Jouni förklarar hur det troligtvis finns massvis med människor där ute som sitter på bra lösningar men som saknar verktygen för att förverkliga sina idéer.-Om jag inte hade erfarenheten med Unik Racing hade jag troligtvis inte vågat satsa, erkänner Jouni.
Det tog ungefär 9 månader från den initiala idéen till att produkten var helt färdigställd. Många år har gått sedan brelock var ny på marknaden och i skrivande stund har produkten sålts i fler än 300 000 exemplar. Jouni är extra stolt över att både produkt och förpackning produceras lokalt i Eskilstuna.
- Det är häftigt att två gubbar kan få en idé som kan resultera i något stort.
Både Jouni och Raimo använder brelock dagligen och fastställer att produkten än idag håller vad den lovar.
Jounis tips till andra innovatörer:
Var öppen för olika typer av samarbeten och samarbetspartners.Våga satsa på din idé! Om du tror på produkten själv är den förmodligen värd att utforska.