Månadens innovatör: Lars Elgestål
Månadens innovation: Wheelfix - Hållare vid däckbyte
Lars Elgestål vet hur svårt det kan vara att byta däck på bilen. Hans erfarenhet av 30 år på egen däckverkstad inspirerade honom till att ta fram sin innovation Wheelfix. En hållare som förenklar däckbytet och som varken tär på humöret eller på ryggen.
2009 inspekterade Arbetsmiljöverket 452 däckverkstäder i Sverige. Under denna period var det många arbetsplatser som saknade tekniska hjälpmedel för tunga lyft. 2018 fick 9 av 10 verkstäder krav på sig att förbättra deras arbetsmiljö och skulle på så vis minska risken för belastningsskador.
Flera däckfirmor tog därför in stora lyftanordningar för att följa de nya kraven. Lars Elgeståls däckfirma var inget undantag.
–De flesta gjorde det för att lyda order uppifrån. Men lyftanordningen var alldeles för stor och klumpig att ha och göra med, säger Lars.
Lars börjar därmed att fundera på hur en liten pryl skulle kunna förenkla däckbytet.
–Wheelfix ser till att det blir lätt att byta däck och passar nästan alla bilar.
Lars berättar att i början av hans karriär var bildäcken lätta. Men idag säger han att däcken både är större och tyngre.
–Det krävs mer av kroppen för att kunna skifta hjul idag.
Hur fungerar Wheelfix?
Wheelfix är två metallstavar i aluminium som underlättar när du ska skifta däck på bilen. De två metallstavarna gör att du kan styra in hjulet på plats och ger dig därefter fria händer att skruva fast hjulet. Metallstavarna sätts i två tomma bulthål som håller hjulet på plats under tiden du tar fram bultar och fälgkors.
Lars startar eget och börjar sälja Wheelfix
Lars säljer sin däckverkstad efter flera år i branschen och startar 2010 upp sitt företag KALA. KALA håller till i Kungsbacka, en bit utanför Göteborg och där säljs Wheelfix till återförsäljare i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Wheelfix – smart att ha i beredskap när du kör på blött underlag
Lars berättar att under hans trettio år på däckfirma vet han att de flesta kunder kommer in på regniga dagar.
–Man ser till slut ett mönster när man jobbat med detta länge. De flesta får punktering på bakhjulet i regnet då spiken och gummit blir blött.
Lars vill därmed poängtera att Wheelfix behövs mer än två gånger per år och inte bara vid bytet av vinter-och sommardäck.
–Om man då ska byta däck i regnet vill man att det ska gå snabbt. Det gör det med Wheelfix. Du hinner knappt bli blöt när du kliver ut.
Det unika med Wheelfix är att den inte har gängor
Oavsett vilka bultar eller gängor bilen har kommer Wheelfix att passa. Lars förklarar att produkter likt Wheelfix har funnits med styrpinnar och gängor. Men att det unika med Wheelfix är att den passar de flesta bilmodeller då den inte har gängor.
Enligt Lars är det många som undrar om gängorna saknas i paketet när de beställer hem Wheelfix.
–Sen blir de mycket häpna och glada när de förstår att de inte behövs och att Wheelfix är tillräcklig.
Tillverkning
Det tog fem prototyper innan Lars var nöjd med slutresultatet och Wheelfix kom ut på marknaden.
–Jag skickade min idé till en mekanisk verkstad i Småland. Där den inprogrammerades i deras svarv.
Lars är mycket nöjd över att ha en samarbetspartner i Sverige då han tycker att det blir lättare att få kontroll över tillverkningen. Han tror att detta kommer bli allt vanligare och att fler företag vill plocka hem sina produkter och sköta tillverkningen på hemmaplan.
–Vi provade prototypen på massa olika bilar. Vi mätte fälgar och bulthål hos importörer och såg till att Wheelfix passade alla bilmodeller.
Lars valde ett dyrare material i tillverkningen och beslutade att Wheelfix skulle vara i aluminium i stället för järn, den billigare varianten.
–Då Wheelfix är i aluminium är det bara Wheelfix som går sönder och inte gängorna om något skulle gå fel. Har man däremot järn som material kan gängorna få skador. Det är en säkerhetsåtgärd.
Det svåraste med att ta fram Wheelfix var att se till att den passade alla bilmodeller.
–Det kommer hela tiden nya fälgar och nya bilar. Med ett litet sortiment på endast två olika varianter av Wheelfix ser vi till att passa för 95% av alla bilar på marknaden.
Wheelfix finns i två olika storlekar, 12 mm och 14 mm.
Lars fortsätter och berättar att det lättaste var att sälja in produkten hos folk.
–Så fort man sett Wheelfix förstår man hur smart den är. Den är också lätt att förklara och behovet är stort.
”Inga planer på nya innovationer men i huvudet snurrar det alltid”
Lars meddelar att han i dagsläget inte har några nya innovationer på gång och att han redan har fullt upp.
–Det finns inga planer på nya innovationer men i huvudet snurrar det alltid. Däremot kanske jag kommer vidareutveckla någon produkt för bilister.