Månadens innovatör: Leif Nygren
Innovation: Flaggstångsmopp
”Det är inte alla som lämnar något med patent till eftervärlden”
Det är inte alla pensionärer som kan konstatera att de har en patenterad produkt ute på marknaden, som uppskattas och används. Det kan däremot Leif Nygren. Han beskriver själv sin innovation som en enkel produkt som fungerar och löser ett vardagsproblem. Från dekoratör och butikskommunikatör på stora etablerade företag blev Leif också innovatören till produkten flaggstångsmoppen.
Leif Nygren är numera en stillsam pensionär, men har ett helt yrkesliv bakom sig som butikskommunikatör och dekoratör på bland annat IKEA och Åhléns. En stor del av yrkeslivet har handlat om utveckling och inköp av butiksinredning, som t.ex. exponering av varor på det mest kundvänliga sätt. Idéen till flaggstångsmoppen har dock ingen tydlig koppling till Leifs yrke.
En idé började ta form i Leifs huvud. En flaggstångsmopp som hissas upp och ned i stången och gör rengöring enkel samt smidig. Han började leta efter en liknande produkt på marknaden och insåg snabbt att något liknande inte fanns. Hans idé var unik. Med tanke på hur många privatpersoner som har en flaggstång på sin tomt konstaterade Leif att det borde finnas en marknad liksom en efterfrågan.
Val av material
När det kommer till materialval behövde Leif en textil som var rengörande. Han bestämde sig för att använda sig av microfiberduk, som dessutom är det vanligaste materialet att använda till golvmoppar. För att sätta sin idé på prov testade Leif att rengöra några flaggstänger med microfiberduk, utan kemikalier, för att se om stången blev ren och det med gott resultat. Leif adderade därefter resårband som gjorde moppen elastisk och på så vis följde flaggstångens koniska form. Därefter kontaktades en sömmerska som sydde upp första referensexemplaret. Efter några justeringar, där ytterligare fyra öglor adderades, var flaggstångsmoppen slutligen färdigställd. Här uppstod senare ett vägval. Skulle Leif driva projektet själv framåt eller skulle han kontakta någon utomstående och be om hjälp? Det sistnämnda fick bli vägen framåt, varpå Leif kontaktade Klimabolaget som hjälpte honom med distributionen. Klimabolaget tyckte produkten var så pass intressant att de vill ansöka om patent på moppen, efter Leifs godkännande och samtycke.- Största utmaningen under processens gång var trots allt patentansökan. Alla dessa konstruktionsritningar som krävdes. Det var dock ändå värt jobbet, konstaterar Leif.
Leifs uppmaning till användaren
Reaktionerna från omgivningen har varit mestadels positiva, däremot finns det en liten skara människor som inte lyckas hissa flaggstångmoppen upp eller ner. Leifs främsta tips till dessa användare är att använda såpvatten.- Det är såklart tråkigt att de inte får produkten att fungera. Kanske kan det bero på att flaggstången är för tjock eller att stången är i trä. I vissa fall kan man behöva använda såpvatten på moppen för att motverka att den fastnar, berättar Leif.
Flaggstångsmoppen är inte den enda idén som har dykt upp hos Leif. Under sina yrkesverksamma år hade han en idé kring hyllan längst ner mot golvet i dagligvaruhandeln, som oftast är svårast att fylla på med produkter. Här fanns en idé att skapa en utdragbar bottenhylla. Dessvärre skulle produkten visa sig dyr att framställa och därför alltför kostsam för återförsäljaren att ta in. Leif konstaterar att idéer till nya produkter kommer upp då och då, men att hans främsta verk ändå är flaggstångsmoppen och att innovationen ligger honom varmt om hjärtat.
- Jag är framför allt nöjd att vi fick igenom vår patentansökan. Att ha lämnat något till eftervärlden som har patent, det är inte alla som kan säga.
Leif tips till andra innovatörer:
Tro på din idé redan från början.
Gå så långt du kan med idéen.
Våga vara envis.
”Det är inte alla som lämnar något med patent till eftervärlden”
Det är inte alla pensionärer som kan konstatera att de har en patenterad produkt ute på marknaden, som uppskattas och används. Det kan däremot Leif Nygren. Han beskriver själv sin innovation som en enkel produkt som fungerar och löser ett vardagsproblem. Från dekoratör och butikskommunikatör på stora etablerade företag blev Leif också innovatören till produkten flaggstångsmoppen.
Leif Nygren är numera en stillsam pensionär, men har ett helt yrkesliv bakom sig som butikskommunikatör och dekoratör på bland annat IKEA och Åhléns. En stor del av yrkeslivet har handlat om utveckling och inköp av butiksinredning, som t.ex. exponering av varor på det mest kundvänliga sätt. Idéen till flaggstångsmoppen har dock ingen tydlig koppling till Leifs yrke. Ursprungsplanen var först att bli en kringresande flaggstångstvättare, men den tanken dog relativt fort. Istället började en idé ta form kring en produkt som skulle kunna användas av privatpersoner och företag, utan assistans av honom.
En idé började ta form i Leifs huvud. En flaggstångsmopp som hissas upp i flaggstången och gör städjobbet åt dig. Han började leta efter en liknande produkt på marknaden och insåg snabbt att något liknande inte fanns. Hans idé var unik. Med tanke på hur många privatpersoner som har en flaggstång på sin tomt konstaterade Leif att det borde finnas en marknad liksom en efterfrågan.
Val av material
När det kommer till materialval behövde Leif en textil som var rengörande. Han bestämde sig för att använda sig av microfiberduk, som dessutom är det vanligaste materialet att använda till golvmoppar. För att sätta sin idé på prov testade Leif att rengöra några flaggstänger med microfiberduk, utan kemikalier, för att se om stången blev ren och det med gott resultat. Leif adderade därefter resårband som gjorde moppen elastisk och på så vis följde flaggstångens koniska form. Därefter kontaktades en sömmerska som sydde upp första referensexemplaret. Efter några justeringar, där ytterligare fyra öglor adderades, var flaggstångsmoppen slutligen färdigställd. Här uppstod senare ett vägval. Skulle Leif driva projektet själv framåt eller skulle han kontakta någon utomstående och be om hjälp? Det sistnämnda fick bli vägen framåt, varpå Leif kontaktade Klimabolaget som hjälpte honom med distributionen. Klimabolaget tyckte produkten var så pass intressant att de vill ansöka om patent på moppen, efter Leifs godkännande och samtycke.- Största utmaningen under processens gång var trots allt patentansökan. Alla dessa konstruktionsritningar som krävdes. Det var dock ändå värt jobbet, konstaterar Leif.
Leifs uppmaning till användaren
Reaktionerna från omgivningen har varit mestadels positiva, däremot finns det en liten skara människor som inte lyckas hissa flaggstångmoppen upp eller ner. Leifs främsta tips till dessa användare är att använda såpvatten.- Det är såklart tråkigt att de inte får produkten att fungera. Kanske kan det bero på att flaggstången är för tjock eller att stången är i trä. I vissa fall kan man behöva använda såpvatten på moppen för att motverka att den fastnar, berättar Leif.
Flaggstångsmoppen är inte den enda idén som har dykt upp hos Leif. Under sina yrkesverksamma år hade han en idé kring hyllan längst ner mot golvet i dagligvaruhandeln, som oftast är svårast att fylla på med produkter. Här fanns en idé att skapa en utdragbar bottenhylla. Dessvärre skulle produkten visa sig dyr att framställa och därför alltför kostsam för återförsäljaren att ta in. Leif konstaterar att idéer till nya produkter kommer upp då och då, men att hans främsta verk ändå är flaggstångsmoppen och att innovationen ligger honom varmt om hjärtat.
- Jag är framför allt nöjd att vi fick igenom vår patentansökan. Att ha lämnat något till eftervärlden som har patent, det är inte alla som kan säga.
Leif tips till andra innovatörer:
Tro på din idé redan från början.
Gå så långt du kan med idéen.
Våga vara envis.