Innovatör: Nina Ottosson
Innovationer: Bl.a DogSpinny, MixMax Spel och Hundpyramid
När Nina Ottoson fick två barn inom loppet av ett och ett halvt år, hann hon inte med sina hundar på samma sätt som tidigare. Hennes dåliga samvete gjorde att hon började fundera på hur hon kunde aktivera hundarna inomhus på ett enkelt, roligt och varierande sätt. Sedan 1990 har Nina arbetat med utveckling och design av hundaktiveringsleksaker och spel som stimulerar hunden mentalt, dvs. "hjärngympa" på ett kreativt sätt. Leksakerna är enkla att ta fram och använda inomhus och är speciellt utvecklade efter hundens naturliga rörelser och instinkter.
Spel med olika svårighetsgrader
– Att äta är oftast den instinkten som är störst eftersom den även är viktig för överlevnad. Jag har använt det som en röd tråd i utvecklingen av alla mina aktiveringsprodukter och kombinerat det med moment som stimulerar hunden, som t.ex: rörelse, jakt och föremålsintresse. Hundarna älskar verkligen aktiveringsleksakerna då de på olika sätt arbetar med varierad problemlösning för att hitta de gömda godisbitar, t.ex. lyfta på klossar, skjuta på brickor, snurra på skivor, trycka på klossar, stoppa i klossar mm. Men alla hundar har olika intelligensnivåer och jag insåg redan från början efter att ha testat dessa spel på många olika sorters hundar, att mina spel måste ha olika svårighetsgrader för att så många som möjligt ska kunna ha glädje av dem.
– Jag älskar när mina hundar blir otroligt glada varje gång jag frågar om vi ska spela spel, vilket blir nästan varje dag. Förutom den mentala stimulansen är det samtidigt lärorikt för både hund och hundägare eftersom det stärker banden och förståelsen för varandras signaler. Dessutom kan hunden lära sig många kommandon nästan "gratis", så som sitt, ligg, vänta, apport och varsågod under positiva och roliga former när man tar sig tid och spelar tillsammans. Beröm i form av kel, klapp och uppmuntrande ord när hunden arbetar och hittar godisbitarna i spelen är också en viktig del i det hela. Alla dessa komponenter tillsammans med konstruktionen av aktivitetsspelen gör att de flesta hundar oavsett ras, storlek eller ålder har intresse av att arbeta med dessa.
Produktutveckling för hundar och med hundar. Inte via en dator.
– Jag arbetar hela tiden med nya idéer och mina hundar följer alltid med mig till jobbet. De håller noga koll på att jag inte glömmer bort att jag ska ladda DogPyramid med några godbitar som de har för vana att få när innan jag sätter mig vid datorn, vilket är perfekt, vi jobbar tillsammans men på olika sätt. Mina hundar älskar att vara med i utvecklingsprocessen och jag försöker alltid att lansera nya produkter till jul så att mina hundar alltid har nya spel i julklapp.
– Varje gång jag har lanserat en ny produkt är det oerhört spännande eftersom jag ser fram emot att höra vad hundarna och dess ägare tycker, vilket också samtidigt varje gång är lite skrämmande men otroligt roligt eftersom jag har lagt ner så mycket arbete och energi på varje produkt och det känns som att de nästan är mina barn som jag har fött fram…
Passar även skadade och äldre hundar
Hundar mår liksom vi människor bra av att aktiveras. Får inte hunden utlopp för sin energi i form av olika slags aktivering eller annan stimulans kan den ibland skaffa sig ett eget "jobb", som vi hundägare oftast inte uppskattar, som t.ex. tugga sönder saker, bli aggressiv eller bara allmänt överaktiv.
– När mina hundar har varit skadade har jag placerat dessa spel på en stol och därmed måste de arbeta med nosen, ej med den skadade tassen. Det kan vara oerhört svårt att ha en skadad hund som inte får utlopp för sin energi flera veckor i sträck men dessa spel är en utmärkt mental sysselsättning och mycket uppskattade av hundägare med skadade hundar.
– Jag har även mycket erfarenhet av äldre hundar som inte har orkat med längre promenader pga slitna höfter mm men ändå har varit pigga i sinnet för att vi varje dag satt och spelade spel tillsammans. Jag är helt övertygad om att detta berikade deras ålderdom betydligt och att de uppskattade våra dagliga spelstunder tillsammans.
Materialval med hållbarhetsperspektiv
– Min kollektion av Nina Ottosson hundaktiveringsspel & leksaker tillverkas i två olika material, trä och plast och alla produkter är återvinningsbara. Jag använder endast det bästa materialet med omsorg för både djur, människa och miljö. Detta är otroligt viktigt för mig eftersom både mina och dina hundar och barn använder dem. Träleksakerna tillverkas i Sverige av eco-friendly MDF och är svanenmärkta. Träprodukterna är naturella och med en gedigen tyngre utformning utmärkta även till hundar som är lite ivriga och hårdhänta. Plastleksakerna är giftfria med en färgrik stabil design, lätta att diska och rengöra samt att både torr och blöt mat kan användas. Detta innebär att man även kan använda många av spelen i plast som en isglass till våra hundar genom att blanda lite köttig hundmat med vatten, hälla lite av blandningen i fördjupningarna, stoppa in spelet i frysen och låta stelna. Perfekt till hunden på varma dagar eller när den behöver extra aktivering!
Zoo Active Products AB startade 1993 och har idag har produktutveckling, design, tillverkning, försäljning och distribution till grossister i många olika länder men arbetar enbart under varumärket Nina Ottosson. Nina är designer och innovatör och utvecklar alla produkterna.
Aktiveringsleksakerna är mycket uppskattade och används idag av hundar och andra djur och dess ägare i många länder, dessutom rekommenderas hundaktiveringsleksakerna av hundpsykologer, veterinärer, hundtränare och andra hundägare. Aktiveringsleksakerna kan även användas till katter, papegojor, kaniner, illrar samt används på vissa zoo till apor, lemurer, ödlor, vildkatter mm. Alla produkter är patent-, mönster- och/eller EU Community designskyddade.