Innovatör: Celina Saffar
Innovation: Smarta babysockor, Stuckies
Allt startade när Celina Saffar som nybliven mamma till Leoni gick på mammaträning. Hon var mitt uppe i en jobbig övning när hon lade märke till hur mycket babystrumpor som låg utspritt på golvet.
– Jag förstod att Leoni inte var den enda som tappar sina strumpor, berättar Celina. Redan i bilen på väg hem så funderade jag på en teknisk lösning för sockorna och Googlade sedan efter babystrumpor med likadan lösning som jag tänkt. Det såg ljust ut, inga liknande sockar fanns!
Celina är 23 år, bor nordväst om Stockholm i Sollentuna och har arbetat med digital marknadsföring och inom fastighetsmäkleri. Hon har alltid drömt om att vara mer än bara anställd, att kunna styra över sina egna arbetsuppgifter och sin egen tid.
– Innerst inne har jag alltid vetat att jag skulle bli egenföretagare men som många andra, aldrig fått en idé som hängt kvar efter analys av idén, säger Celina. Tills min dotter kom till världen den 1 januari 2019 och jag fick idén med sockarna.
De mjuka sockorna har två insydda resårband som gör att de sitter ordentligt på foten utan att strama åt.
Svårt att som ung kvinna få förtroende
Celina tog med sig dottern Leoni, då endast tre månader, till Istanbul för att hitta den fabrik som skulle hjälpa att ta fram en prototyp. Det skapades sedan flertalet s.k. samples som skickades till Sverige, vardera något modifierad – material, mått – från föregående version innan det blev rätt.
Parallellt med arbetet att ta fram en prototyp samarbetade Celina med en byrå för att skapa Stuckies grafiska profil, hon byggde även en hemsida och etablerade närvaro i sociala media. Hennes tidigare arbete inom digital marknadsföring kom väl till användning i denna process. Bolaget som registrerades i maj 2019 kunde lansera sin första produkt redan i december samma år.
Det uppstår alltid fel
Att vara innovatör och egenföretagare handlar om att lösa problem. Celina som är uppvuxen i ett familjeföretag inom retail var medveten om att problemlösning skulle vara hennes största roll.
Hoppas fler köper färre babysockar
Framöver vill Celina nå ut utanför Sverige med sin innovation, utöka med fler storlekar och färger samt börja arbeta med ekologisk bomull.
– Syftet med Stuckies är att minska konsumtionen av babyprodukter, säger Celina. Många handlar lågpris-strumpor, räknar med att de kommer gå förlorade och köper sedan nya. Där hoppas vi på att kunna göra åtminstone en liten skillnad för miljön genom att erbjuda en produkt med lång livslängd.
Läs mer om babysockarna Stuckies >>
Celinas tre favoriter på SmartaSaker:
Barnskeden ”Min dotter använder den varje dag och den är fantastisk. Om jag ska beskriva den med ett ord så är SMART det rätta ordet. Den underlättar för oss föräldrar och bidrar till barnens utveckling. Och mättnad.”
Mellanmålslådan ”Jag upptäckte denna produkt första gången på en mässa förra året och blev kär i den direkt då lådan har flera fack som gör det lätt att ha ordning på olika snacks och den är smidig att ta med sig på utflykt och resa.”
Hur långt är det kvar? ”Jag minns själv hur det var när jag var liten och en resa kändes som evigheter. När jag fick syn på denna uppfinning tänkte jag ’så himla bra’ Den skulle jag haft med mig i Turkiet. Borde fungera utmärkt i bil som på flyg.”